Jak již bylo řečeno níže, avšak
v jiné souvislosti: já, Radim Langer, sedím v jedné z mála
internetových kaváren, které v naší zmatené a monotónní matici Praze
zbývají, přemýšlím a píšu. Nutno říci, že je to jedna z těch hezčích,
nekuřáckých, o to více však sterilnějších variant placeného času před
počítačem. A ano vskutku přemýšlím a píšu. A ano vskutku a často přemýšlím a
píšu (a kdyby jenom to) o zániku. Možná se tento můj rozmar děje přeci jen
proto, že se opravdu neustále pohybuji na
samém okraji společenského těla, jak to trefně vyjádřil jeden můj kolega,
kamarád, umělec a deviant kultury Marek Meduna (přičemž onen text byl společný).
Že přemýšlet a často o zániku je jediným dostupným řešením té mnohosti všeho a
nedostatku ničeho, kterých se nám tak velkoryse dostává. Nám, samozřejmě
neznamená všem. Jsou zde i tací, jimž se dostává absolutně všeho, a nepotřebují
přemýšlet o takovýchto hloupostech, které věčně nepřicházejí. A jsou zde i tací,
jimž se dostává jen krabicového vína či pančovaných lihovin, a přece jim chybí
vše, nač by chtěli pomyslet, ale raději nad tím nepřemýšlí ve své nevysychající sklenici.
Inu já jsem z té první kategorie. Tedy z té předprvní. Z té
deviantské a kulturní současně. A jak jinde a trefně vyjádřil můj kolega,
kamarád, umělec a deviant kultury Marek Meduna (přičemž onen text byl naším
společným textem), že jsem jedním z těch flagelantů alibismu, jejichž
skromnost roste neúměrně s jejich hřebínkem. Píšu tedy za recepčním stolem
v té vypucované špeluňce, kde neustále zaznívají hlasy turistů všech
barevných koutů světa včetně unyle zelené České republiky, mluvím a píšu, a
nejraději o zániku. Zánik je ovšem, a paradoxně, jen hromadícím se útvarem ba dokonce jeho pouhým obrazem, pokud bych to měl k něčemu přirovnat. Třeba tudle, tím myslím půl druhého roku, pořád píšu knihu
s názvem Století. Netristnější na celé té věci je samotná troufalost něco
psát a nebýt, jak se říká na zastávkách tramvají, hospodách, školách nebo doma
u stolu, takzvaně od fochu. Pročež někdo tomu říká fušařina. Také se zdá, že to jako
kniha nedává moc smysl, protože jedinou stoletostí (odpusťte mi ten přitroublý výraz) této knihy je počet napsaných textů, z nichž se celá kniha
skládá. Předmluva je jako vždycky pouhá nula. Veškerá posloupnost dění, jestli se tomu tak
dá vzhledem k názvu knihy říkat, je vymyšlená individualistickou zkušeností s individualismem, zpřeházená
zpupností nad konvencemi, zmámená formami literatury, zasutými paranoickými
stavy z přítomnosti, vrozeným smyslem pro patos, lyriku, přebujelou a mnohdy až obscénní imaginaci, zkrátka vším, co si jen člověk při troše
četby, samoúčelného biflování, náhodných procházkách, špatných a dobrých
náladách, setkáních či zbytečných půtkách nebo při zcela prostém žití může vymyslet a napsat to. Nu a tato kniha na vás bude určitě
již brzy, jak mi to sama prozradila, koukat z knihkupeckých regálů a
vy budete stát před velikým otazníkem, zda je zrovna toto výhodná koupě, zda
nesáhnout mnohem spíše třeba po zbrusu novém Umbertu Ecovi, Michalu Viewegovi
nebo třeba nějaké perspektivní socilogické nebo jiným příjemným způsobem
vědecké studii anebo mnohem raději po novelizovaném občanském zákoníku či zákoníku práce vzhledem k naší těžké době. Sedím tedy v práci a píšu, čas utíká a mezi naplňující se
cifrou odseděné gáže sleduji filmovou produkci různé kvality, automaticky či
koncentrovaně kreslím a naslouchám hučení lednice. Píšu a přemýšlím.
úterý 9. dubna 2013
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Svámí Vívékánanda Čtyři knihy o józe Fontána, Přáslavice 2006 Přeložil Michal Šubrt Rudolf Steiner Theosofie Úvod do nadsmyslového poznání ...
-
James Hillman Nová vize psychologie Malvern, Praha 2020 Přeložil Jindřich Veselý Joseph Campbell Tisíc tváří hrdiny Archetyp hrdiny v prom...
-
Silvia Henke , Dieter Mersch, Nicolas van der Meulen, Thomas Strähle, Jörg Wiesel Manifesto of Artistic Research A Defense Against Its Advoc...
-
Blaise Pascal Myšlenky Městská knihovna, Praha 2020 Přeložil Miroslav Žilina Italo Calvino Nesnadné idyly Dokořán, Praha 2018 Přeložila Kate...
Žádné komentáře:
Okomentovat