neděle 20. května 2012

1. Manifest: výchozí body a požadavky


1. Divadlo: požaduji přiznání hry. Vystavené umění je inscenací. Dnes již není umění bez plánu jeho předvedení. Umění je svou vlastní interpretací, tedy nikoli interpretací mimo umění. Artefakty se mohou stát herci, pokud je jim to vloženo do scénáře. Scénář je ostatně nezbytný. I prostoduchý ví jak a kde co položí nebo pověsí. To je scénář. Divadlo divadelní vplouvá do divadla výtvarného. Výstava je scénou stejně dočasnou jako scéna nastavená pro divadelní hru. Artefakty musí obsahovat roli, bez role jsou to jen uskladněné rekvizity. Na výstavě se stávají rekvizitami s uplatněním. Umělecký artefakt je rekvizita. Originalita patří do starého železa nebo do muzea starých mistrů.

2. Patos: je nutné mu správně rozumět. Patos lze spojit s povrchem věcí. Patos má negativní líc. Jeho rub považuji za zužitkovatelný. Rub patosu má schopnost uchopovat realitu, v níž vzniká jako prapor uměleckého výstupu. Jeho identifikace. Patos může odhalit nabubřelost závažnosti i závažnost nabubřelosti.  

3. Estetika: vždycky tu byla. Ona je matkou umění. Ona vede k porozumění. Ona může přehánět, stejně jako může mizet. Nikdy však nezmizí. Umění je, protože je estetika. Ale slovem byla zrozena jako romantický pojem. Toto považuji za její největší břemeno. Dobu, kdy bylo zrozeno její slovo.   

4. Rozklad: je nevyhnutelný. Umění je chvíle. Dlouhé bytí artefaktu je historií. Díky dlouhověkému umění byla zrozena naše dnešní umělecká paměť. Díky historické povaze přeživších předmětů a obrazů sestrojili jsme první stroj času. Jím však lze putovat pouze do minulosti. Historie tudíž není možná ani potřebná. Ona prostě je. Byla prozřena. Dnes samo umění je od počátku určeno ke zrychlené zkáze. Zkáza je tak již součástí přítomnosti. Protože vše je zrychleno, není čas myslet na trvanlivost použitých prostředků a jejich správnou kombinaci za účelem přetrvání. Vše hmotné je posunuto do digitálního světa. Vytváříme archív svého umění, již za našeho života. Rozklad je polem naší dočasné existence. Po něm přijde rozklad B. O něm již však můžeme jen snít. Umění v tomto smyslu přesně opisuje svoji funkci vůči současnosti. Je jejím zrcadlem i jí samotnou.

5. Ekonomie: odmítám jen ekonomickou hodnotu umění. Jsem si vědom jeho existence v rámci zpeněžitelných komodit. Avšak odmítám jej k tomu primárně odsoudit. Odmítám se od začátku ekonomii podvolit. Ekonomie odmítá slova. Já od umění slova bezpodmínečně požaduji. Kde nejsou slova, chybí promluva a výměna obrazu světa. Kde nejsou slova, není člověka a tedy ani umění. Kde se nachází jen ekonomie, tam panuje neviditelný teror a úplatný duch. Umění podléhající řeči peněz je vrženo do propasti pokáleného chodníku. Umění s penězi v ústech již nemůže promluvit jinak než nematematickými ciframi. Ekonomii lze pro umění legitimizovat jen za předpokladu, že je tělem na jeho stole.

6. Politika: slovo je politika. Beze slova není radikálního protipólu k ekonomii. Ony dvě jsou příčinnou uměleckého sváru. Umělecké dílo více než kdy jindy musí pro mne být politické. Ne se znaky politické reality explicitní a mediálně obrazné. To je špatné umění, pokud se nezmůže na překročení mediálního obrazu politiky. Umění politické, které mám na mysli, musí vyjadřovat názor slovy bez alibismu mediálního obrazu. Politika v něm obsažená musí vypovídat svým politickým slovníkem. Politika umění se nenachází ve vulgarizaci pod-hodnot, ale v jejich radikálním odhalení. Radikální neznamená násilný, ale jdoucí do krajnosti. Estetice se však ani zde nelze vyhnout. Jsme zatíženi symboly, indexy a znaky. Je rok 2012.

7. Emoce: pro umělce není potřebná. Emoce je pomalejší než myšlenka. Dnešnímu jedinci-umělci, ať tvoří „sebelíp“, nejvíce škodí jako slovo obhajoby. Je dodána po aktu tvorby. I přesto, že její rychlost za myšlenkou může být blesková. Vždycky je „za“. Nejdříve existuje obraz budoucího díla (i přesto že někdy mlhavý), až pak následuje jeho vlastnost. Pokud umělec požaduje emoci od diváka, nemůže ji nedostat. Divák je potenciální nositel emoce. Divák přenáší emoci na umění a ne umění na diváka.

8. Vědění: je všude a není nikde. To je základní problém současného uměleckého myšlení. Vzniká brak, protože se nedostává logiky, ale jen plytké zkušenosti, v extrémní poloze není dosahováno ani jednoho ani druhého dostatečně. Vzniká přetlak racionality, protože se nedostává principu střízlivé empirie. Vědění je však, co do komplexnosti, nutno stopovat. Umělec neví vše, a to je jeho výsadní hodnotou. Ale ono „neví vše“ je myšleno jako maximální snaha vědět všechno a mnoho pochopit a přitom něco nevědět vůbec a stát čelem k bezradnosti.

(tento manifest se stále nachází v procesu formulace a případných dodatků) 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Svámí Vívékánanda Čtyři knihy o józe Fontána, Přáslavice 2006 Přeložil Michal Šubrt Rudolf Steiner Theosofie  Úvod do nadsmyslového poznání ...