pondělí 7. května 2012

JAK SE DĚLÁ INFANTILNÍ KULTURA


Nad jarní Prahou se rozprostřel žár letního slunce. Fasády a chodníky oslepují otupělý mumraj měšťanů odrážejícím se světlem. Je duben, a přesto už jsme nuceni chodit ulicemi polonazí. Stejně jako měděnka na pražských věžích jsou rozpalovány i „legálně počmárané“ stěny holešovického Centra pro současné umění DOX. Jeho provozovatelé se odhodlali k pozoruhodnému činu. Již na počátku dubna byla vyslána výzva všem, kdo jsou schopni kterýmkoliv údem zrealizovat závěsné dílo, aby se nezdráhali a přihlásili jej k veřejnému vystavení. Podle výzvy se má jednat především o díla malířského obrazu. Tato výzva zní: „Vystav své dílo v DOXu“. Jak nasvědčuje hlavička plakátu, jedná se o pokus vzkříšení módních salonů umění, chrakteristického druhu zábavy pro malo a velkoburžoazní společnost 19. století, případně první dvě desetiletí století 20. Kritériem je malba. Avšak malba v mezích závěsnosti respektive zavěsitelnoti. Určená plocha pro jednoho vystavujícího jsou 2 metry čtvereční. První a nejprestižnější cenou by nakonec nemělo být nic menšího než samostatná výstava v prostorách „Centra pro současné umění DOX“. S koncem dubna byla soutěž uzavřena. Kapacita byla beze zbytku naplněna. Nyní se jen čeká na vyhlášení jména vítěze, o němž se rozhodne do konce měsíce května.
Tato událost vysílá a vzbuzuje hned několik pozoruhodností. Ty bych se nyní pokusil postupně nasvítit a vyhnat ze skrýše dobrých úmyslů či chvályhodných a pro širokou veřejnost prospěšných aktivit. Naopak: o nic pozitivního se nejedná. Ač se Doxu nedá upřít tolik ceněná snaha vycházet vstřít takříkajíc všem, tedy jak mladé a ambiciózní generaci umělců, tak hvězdám výtvarného bulváru či známým jménům, jakož se snaží směřovat intelektuálními kroky k odborné i široké veřejnosti současně. (Stejně tak jako stále odmítá spolupracovat s širším kolektivem odborníků, než jaký si zvolili jeho privátní majitelé.) A jak se již v Čechách vžilo- nejlepší je, když to není nejhorší. Tato zkratka totiž často řeší vše. Respektive její znění je obrazem ideálu průměrnosti, a toho, jak jí dosáhnout pokud možno bezbolestně a snadno. Ale v tomto textu chci sledovat zejména poslední krok, který Dox učinil. Znamená totiž víc než jen dopředu zcela nepřehledné a svévolné rozhodnutí, jakoby bez znalosti historie a smyslu, uspořádat tzv. Salón umění. Tím, že se instituce, tohoto jména a s původně logickými ambicemi a iniciativou, rozhodne prostřednictvím jedné z nejproblematičtějších sociálních sítí současnosti – Facebooku - oslovit „všechny“ k vystavení svého díla v DOXu se dostává do zcela groteskní pozice. Archaický znějící název akce: První Salón umění-malba, je mocnou návnadou pro tolik, ve skrytu, ambiciózní širokou veřejnost. Instituce v tomto případě šla však ještě dál i co se týče pravidel hodnocení soutěže. Díla zde přihlášená budou veskrze spontánně hodnocena uživateli Facebooku. Tedy i přihlášenými autory, kteří jsou jeho potenciálními uživateli (což lze předem vyhodnotit jako do očí bijící střet zájmů) Zcela banálním postupem, bez zbytečných řečí kolem, stačí kliknout na tlačítko: Hlasuj/Vote. Centrum pro současné umění DOX dává touto výzvou populistický signál nedefinované kreativitě. Veřejnost se dostává do světla pozornosti kulturní instituce jako ti umělci, ukrývající se v davu. DOXem inscenovaná „kreativní masa“ má přilákat jinou masu, masu pozorujících diváků, zmagnetizovaných zájmem o „obyčejné lidi“.
Ano, obyčejný člověk, to je ten, který přece také přemýšlí, je kulturní, tudíž, i sám schopen kulturu tvořit. Ale obyčejný člověk je současně i ten, který si vytváření kultury jako profesní ambici neuvědomuje. Obyčejný člověk se nerovná profesi, která má spoluvytvářet obraz kulturního fenoménu zevnitř. Obyčejný člověk totiž není jednolivec, ale masa obyčejného člověka. Kultura se pro něj rovná kratochvíli, rozptýlení, vnějšímu pohlazení nebo naopak políčku. A v rozptýlení hledá útěk od „vnějšího světa“. Zavrhuje „vnější svět“ jako často znepříjemňující život. Umělec naopak je detektorem vnějšího světa. Je vyhodnocovatelem různorodých analýz, které vždy znamenají estetickou skutečnost, jíž je nutno porozumět zevnitř.
Podobně se k prezentaci výtvarné kultury a s ní souvisejících oblastí staví sama instituce DOXu. Chce být profesionální a vynalézavá zároveň, ale záměrem není skutečná profesní zatíženost v kultuře.  To znamená, že je stále opomíjen fakt, že umělec je profese, které však české kulturní instituce nemohou přijít na opravdové jméno, i když jej už paradoxně má. Že profese umělec je osoba s případným nárokem na mzdu za vykonanou práci, zpravidla výstavu. Že jeho tvůrčí činnost, a to i ze strany umělců, by neměla být definována jen jako pro něj profesně či komerčně prospěšná. Umělec je člověk, který je předpokládaným znalcem estetických zákonů a jejich použití za účelem analýzy každodennoti. Právě proto jdeme na výstavu, abychom „byli vystaveni“ uměleckému pohledu na každodennost. Znejistění každodenního stereotypu je „svátkem umění“. A to i ve chvíli, kdy se umění (v galerii) může jevit jako právě zcela všední zkušenost. Galerie je ustavena v našem vědomí jako ohraničení uměleckého názoru na každodennost.
Ono rozptýlení společnosti, její obveselení a uspokojení, také protiřečí skutečnému požadavku na stavbu kultury, na aspekty, které má formulovat přecizně a nezahaleně. A umělec, jeho opravdová dnešní podoba a společenská role, by zřejmě neměla být: bavič nafintěných a špatně oblečených dam se svými psíčky nebo pánů ve fraku a naleštěných střevících. I přesto, že se takovým umělcům ani dnes nelze vyhnout. To je zřejmě nutnost antikulturní protiváhy, která ustavuje napjatý vztah mezi negativním a pozitivním vnímáním pojmů vkus a kvalita. Tedy alespoň by se umělec neměl stávat takovýmto druhem baviče a kejklíře v prostorách kulturních institucí s označením: dům (či dokonce Centrum!) pro současné umění. Ten (to) by měly být jeho důstojným pracovištěm, prostorem ne jen jeho osobní sebeprezentace, ale i prostorem pro skupinové nastavení sociálního zrcadla, k jehož zhlédnutí, odrazu v zrcadle, by měla instituce veřejnost zvát. A to i za cenu negativního zjištění. Zde je situace opačná. Veřejnost je oslovena jako budoucí náplň programu. Instituce se staví do role rozhodčího, který pouze stopuje nejdříve možnosti kapacity a později ubíhající čas hlasování, které má také moc ukončit.
Paradoxem zůstává ani ne, toliko se opakující, situace kulturního kýče z 19. století, ale spíše to, že co tehdy znamenalo „oficiální“ v kontrastu s jasně oddělenými novými a pre-modernistickými směry se bliží oficializaci i dnes v mnohem samozřejmější pozici. Tato ukázka masovosti veřejného vkusu na poli výtvarné kultury (a jeho vyhodnocení nedefinovanou veřejností) iniciovaná institucí pro domnělé současné umění, se blíží malé katastrofě hodnot. Kulturní kýč se stává adekvátní hodnotou. Je to situace příznačná pro, zejména v českém prostředí, nepochopený princip privatizace a jejího oddělování od veřejného, tedy společensky sdíleného majetku. Toho, který nelze privatizovat (či snad převádět na peněžní hodnoty). Dochází doslova i k privatizaci vlastní arogance. Ta nechce ustoupit ze své pozice především proto, že vládne sama sobě vlastními prostředky. Je to vláda instituci zkomprimovanými gesty. Což by se dalo vyložit ještě takto: příliš nemluvit, stručně ukazovat, a prosím bez komentáře. Pokud je tímto způsobem vytěsněna diskuse tak, že je ustaveno vynucené mlčení a naopak možná je pouze úsečná gestikulace, pak to znamená zákaz proměny a tím i možnosti myslet jinak. Což je zcela pro-maloburžoazní akt. Všichni (masa) mají možnost se podílet na kreativitě, a tím i na vytváření kultury. Nejedná se zde v žádném ohledu o naivitu. Je to zcela vědomý krok k potenciálnímu navštěvníkovi. Je to recept jak se dá dělat institucionální kultura. Instituce má totiž tu moc dávat věcem váhu v rámci svých hranic. Avšak při opačném zamyšlení: neměli by to být právě umělci, jejich práce a odborná veřejnost, které mají stavět důležité věci na odiv? Není instituce, jako DOX, v této situaci naopak jen svévolně ustaveným veřejným hřištěm pro infantilně žvatlající materiál anonymní kreativity? Není to jen prázdné a zoufalé gesto, které považuje již existující současné umění za příliš nadstandardní pro domnělou kulturní společnost?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Svámí Vívékánanda Čtyři knihy o józe Fontána, Přáslavice 2006 Přeložil Michal Šubrt Rudolf Steiner Theosofie  Úvod do nadsmyslového poznání ...